Kunnen we je helpen? bel 020 820 3650

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Kijk dan eerst bij onze veelgestelde vragen, misschien staat het antwoord op jouw vraag er al bij.

Zo niet, bel ons dan gerust op 020 820 3650.
We helpen je graag!

Autoverzekering

Over de verzekering

Waarom hanteert onna-onna een leeftijdsgrens?

onna-onna bekijkt regelmatig of haar premies nog in balans zijn met de in de voorgaande periode gerealiseerde schadecijfers. Op deze manier proberen we tot redelijke en eerlijke premies te komen.

In de afgelopen periode hebben we geconstateerd dat er naar verhouding veel schades zijn geclaimd door jongeren t/m 30 jaar en ouderen boven de 75 jaar. Bij verzekeren is het belangrijk dat de risico’s en premies in balans zijn. Dit betekent dat we voor deze leeftijdsgroepen een veel hogere premie in rekening moeten brengen. We vinden een dergelijk aanbod niet passen bij onna-onna. Vandaar dat we leeftijdsgrenzen hebben ingesteld voor nieuwe klanten.

We vinden het jammer als we je vanwege de leeftijdsgrens niet kunnen verzekeren, maar hopen dat je bij een andere verzekeraar wel goed terecht komt.

Welke dekkingsoorten zijn er?

Heb je een onna-onna autoverzekering? En wil je jouw dekking wijzigen? Dat kan natuurlijk!

Er zijn drie dekkingsmogelijkheden: WA, WA-Plus of WA-Casco. Welke dekking je wilt nemen blijft een persoonlijke keuze. We leggen hier kort de drie mogelijkheden uit:

WA-verzekering
In Nederland is het verplicht om je auto te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA). Met deze verzekering voldoe je aan die plicht. De schade die jij met je auto (en eventuele aanhanger) per ongeluk veroorzaakt bij anderen, vergoeden wij. Hieronder valt schade aan voertuigen of andere materiële zaken, maar ook letsel van voetgangers, fietsers of inzittenden van auto’s. Wij zijn wettelijk verplicht om de schade te vergoeden waarvoor jij aansprakelijk bent (tot maximaal het bedrag waarvoor je verzekerd bent).

WA-Plusverzekering (beperkt casco)
Voor meer zekerheid kun je een WA-Plusverzekering afsluiten. Je bent dan ook verzekerd tegen sommige schades aan je eigen auto door omstandigheden waar je zelf niets aan kunt doen. Bijvoorbeeld door brand, (poging tot) inbraak, diefstal, joyriding, storm of een botsing met een dier. Ook ruitschade (sterretje, putje, barst of breuk) vergoeden we. Je moet de ruit dan wel laten repareren of vervangen bij een schadeherstelbedrijf dat bij ons is aangesloten. Schade aan een dakraam of panoramadak valt niet onder ruitschade. Daarnaast biedt deze verzekering een standaard accessoires vergoeding.

WA-Casco verzekering (allrisk)
Dit is onze meest uitgebreide verzekering. De WA-Cascoverzekering biedt alles wat de WA-Plus biedt én verzekert je tegen vrijwel alle schade aan je auto, ook als je die zelf per ongeluk veroorzaakt. Wel moet de schade plotseling zijn ontstaan. Rijd je bijvoorbeeld tegen een paaltje aan? Of gaat je auto kapot doordat je de verkeerde brandstof tankt? Dan vergoeden wij de schade. Heb je schade doordat iets in je auto onverwachts stukgaat en is je auto nog geen drie jaar oud? Dan vergoeden we de schade ook, maar alleen als de leverancier/fabrikant dit niet betaalt en je niet vrijwillig afstand hebt gedaan van je garantie bij aankoop van je auto. Daarnaast biedt deze verzekering een standaard accessoires vergoeding en is er een aantrekkelijke vergoedingsregeling voor nieuwe auto’s.

Welke dekking moet ik kiezen?

Je bepaalt vanzelfsprekend zelf welke dekking je kiest. Omdat veel mensen het lastig vinden een keuze te maken, geven we hier aan waar andere klanten in het verleden voor hebben gekozen. Als je auto nog veel waard is, kun je er natuurlijk voor kiezen nog wat langer een uitgebreide dekking te houden.

Auto’s van 0 tot 7 jaar oud
Bezitters van auto’s van 0 tot 7 jaar oud, nemen meestal een WA-Casco (Allrisk) verzekering.

Auto’s van 7 tot 9 jaar oud
Bezitters van auto’s van 7 tot 9 jaar oud, nemen meestal een WA-Plus verzekering.

Auto’s van 9 jaar of ouder
Bezitters van auto’s van 9 jaar of ouder, nemen meestal een WA-verzekering.

Aanvullende dekking
Kies naast je WA, WA-Plus of WA-Casco, de aanvullende verzekeringen die bij jou passen.

Waarom heb ik een schadeverzekering inzittenden nodig?

Een ongeluk kan vervelende gevolgen hebben. De schadeverzekering inzittenden dekt de daadwerkelijk geleden schade na een ongeval. Denk aan schade aan je kleding en bagage of bijvoorbeeld medische kosten. Ook inkomstenverlies, een aangepaste woning of een hulp in de huishouding wordt door deze verzekering gedekt. Dit geldt voor jou zelf, maar ook de mensen die met je mee rijden.

De schade inzittenden dekking heb je al voor een paar euro’s per maand. Bel of mail ons voor de exacte berekening.  

Wil je jouw dekking wijzigen of uitbreiden? Dit kan eenvoudig online op deze pagina.

Waarom heb ik een rechtsbijstandverzekering nodig?

Krijg je een juridisch conflict door een gebeurtenis met de auto die je bij ons verzekerd hebt? Dan kun je met deze aanvullende verzekering rekenen op rechtshulp. Bijvoorbeeld wanneer het onduidelijk is wie een ongeval heeft veroorzaakt. Dan komt de zaak vaak voor de rechter. Het is dan prettig om goede juridische bijstand te krijgen. Met de module ‘rechtsbijstandverzekering’ ben je verzekerd van professionele hulp van onafhankelijke organisatie die rechtsbijstand verleent.

Bekijk voor meer informatie de polisvoorwaarden.

Wat valt er onder de accessoiredekking?

Met deze unieke dekking verzeker je accessoires die niet in de fabriek op jouw auto zijn aangebracht. Als de accessoires vervangen moeten worden (omdat ze gestolen zijn of het schadeherstelbedrijf ze niet kan repareren), vergoeden we de dagwaarde.

Bekijk eerst wat er in jouw basisvoorwaarden al aan accessoires gedekt is voor je een accessoiredekking afsluit:

  • Voorwaarden – Versie december 2015
    Accessoires zijn standaard tot €750,- meeverzekerd (WA-Plus) of tot €1250,- (WA-Casco). Hieronder valt alles wat niet oorspronkelijk tot de uitrusting van de auto hoort, maar later is in- of opgebouwd. Denk hierbij aan een navigatiesysteem, geluidsinstallatie, LPG-installatie, trekhaak of kinderstoeltje. Niet-ingebouwde apparatuur, zoals losse navigatiesystemen of losse voorwerpen zoals een jas of zonnebril, vallen hier dus niet onder. Is de waarde van je accessoires hoger? Dan kun je bij de WA-Casco het bedrag verhogen tot € 2.500. 
Wat houdt de handtasdekking in?

onna-onna heeft als één van de weinige verzekeraars in Nederland een handtasdekking. De handtasdekking geldt als je handtas gestolen wordt uit je auto als je in, of in de buurt van jouw auto bent. De dekking geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Je bent niet verzekerd tegen diefstal wanneer je de tas onbeheerd in de auto achterlaat.

handtas in auto

 

 

 

Onder handtas verstaan we een tasje waarin je je dagelijkse kleine spullen in vervoert. We betalen maximaal € 750,- voor je handtas en de spullen erin. Wel moet je in of naast je auto zijn geweest tijdens de diefstal. En je moet aangifte hebben gedaan bij de politie.

 

Ben ik in het buitenland verzekerd?

De landen waarin je WA-verzekerd bent, staan op je groene kaart (behalve de landen die zijn doorgestreept). Lees er meer over in de Voorwaarden Autoverzekering onna-onna. Als je pechhulp in Europa hebt, ben je verzekerd in de landen die op de groene kaart staan.

Als iemand anders in mijn auto rijdt, is die dan ook verzekerd?

We vergoeden schades die ontstaan met de auto waarvoor je deze verzekering hebt afgesloten. Deze auto moet op jouw naam staan of op naam van je inwonende partner.

Regelmatige bestuurder

Bij de aanvraag van je verzekering heb je aangegeven dat jij degene bent die het meest in de auto rijdt. We gaan er dus van uit dat jij de ‘regelmatige bestuurder’ bent. Ook anderen die jij toestemming geeft om in de auto (mee) te rijden, zijn verzekerd. We vergoeden niet als de schade ontstond toen iemand in je auto reed zonder jouw toestemming.

Rijdt er vaak iemand anders in jouw auto, of voor een langere periode? Laat het ons dan weten. Dan kunnen we overleggen of jouw verzekering geldig blijft.

Let op: als je jouw auto uitleent en diegene rijdt schade, dan gaat dit ten koste van jouw schadevrije jaren.

Wat is een groene kaart?

Een groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs en wordt afgegeven door je verzekeraar. Hiermee kan je aantonen dat je auto verzekerd is. Bewaar deze dus goed! Leg een printversie van de groene kaart in jouw auto (je kan deze gewoon op wit papier printen) of bewaar ‘m op je mobiel. Je hebt dan onderweg altijd je verzekeringsbewijs en de belangrijkste gegevens bij de hand.

Op de groene kaart zetten wij de landen waarin je verzekerd bent. Check hier in welke landen je een originele groene kaart nodig hebt en hoe je deze ontvangt.

Schade

Waar moet ik op letten bij het invullen van een schadeformulier?

Let op dat:

  • De gekleurde voorkant én de lichtgrijze achterkant ingevuld is
  • Het formulier zo volledig mogelijk is
  • Het formulier duidelijk te lezen is
  • Beide kanten ondertekend zijn
  • Vergeet niet een kopie te maken voor jezelf
Ik ben WA of WA plus verzekerd. Hoe wordt mijn schade geregeld als deze niet mijn schuld is?

De tegenpartij betaalt de schade aan je auto, als de schuld van de schade bij de verzekerde van de tegenpartij ligt. Heb je bij onna-onna WA of WA plus verzekering, dan  ben je alleen verzekerd voor schade die je toebrengt aan andermans auto en daarom betalen wij deze schade niet. Je kunt een brief schrijven om de tegenpartij zelf aansprakelijk te stellen. Vul de brief aan met jouw verzekeringsgegevens, en de gegevens van de tegenpartij en stuur deze samen het aanrijdingsformulier op naar de tegenpartij. Heb je een getuigenverklaringen en/of foto’s ? Stuur deze dan ook op naar verzekeraar van de tegenpartij.

In sommige gevallen neemt de tegenpartij contact met je op. Bijvoorbeeld als zij aanvullende vragen hebben. Om het verhalen van je schade te versnellen, is het verstandig om zo snel mogelijk op vragen van de verzekeraar van de tegenpartij te reageren.

Moet er altijd een schade-expert naar mijn schade kijken?
De tegenpartij bepaalt aan de hand van de hoogte van het schadebedrag of er een expert zal worden ingeschakeld. De tegenpartij zal in dat geval contact met u opnemen om deze expertise te plannen.

Heb ik recht op vervangend vervoer?
Wanneer je de auto laat repareren en geen vervangend vervoer van je garage krijgt, dan kan de tegenpartij gedurende de reparatieduur, maximaal 14 dagen, 75% van de kosten van een huurauto vergoeden. Het gaat hierbij om een voertuig vergelijkbaar met je eigen auto en brandstofkosten worden niet vergoed. Wil je hier gebruik van maken, dan kun je het beste contact opnemen met de tegenpartij.

Wat moet ik doen als ik schade heb?

Heb je schade gehad? Lees hier wat je moet doen.

Hoe kom ik aan een schadeformulier?

Download hier het schadeformulier.

Wat moet ik doen als ik ruitschade heb?

Heb je een WA-Plus of een WA-Casco verzekering? Dan ben je verzekerd voor ruitschade. Zo’n schade heeft geen invloed op jouw premie (schadevrije jaren). Let wel op waar je de ruitschade laat herstellen:

  • Voorwaarden versie december 2015
    Je kunt voor de reparatie terecht bij Kwik-Fit en A.A.S. Schadeherstel. Bij deze partnergarages hoef je geen eigen risico te betalen. Daarnaast bieden Kwik-Fit en A.A.S. Schadeherstel een uitstekende service, levenslange garantie op de reparatie en sturen ze de rekening direct aan ons door. De dichtstbijzijnde partnergarage vind je hier. Wil je de ruitschade door een andere garage laten herstellen? Dan moet je de kosten hiervan zelf betalen.
  • Voorwaarden versie mei 2014
    Je kunt voor de reparatie terecht bij Kwik-Fit en A.A.S. Schadeherstel. Bij deze partnergarages hoef je geen eigen risico te betalen. Zij bieden een uitstekende service, levenslange garantie op de reparatie en sturen ze de rekening direct aan ons door. De dichtstbijzijnde partnergarage vind je hier. Bij ieder ander ruitherstelbedrijf betaal je €150,- eigen risico.

 

Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

Als je auto gestolen wordt, is het verstandig snel te handelen. Des te groter is de kans dat je auto weer terug wordt gevonden. Bel daarom zodra je dit merkt, direct naar het Vermist Auto Register om jouw auto als gestolen op te geven en aangifte te doen (071 364 1777). Bel daarna naar de Aegon klantenservice (058-2443003) om jouw verzekering tijdelijk op te schorten.

Om de tijd te hebben om jouw auto op te sporen is er een wachttijd van 30 dagen voor wij jouw dossier in behandeling kunnen nemen. Vinden we jouw auto later alsnog, dan kun je die nog terugnemen als je wilt. Je moet dan wel de schade weer terugbetalen.

Bij diefstal van de auto duurt het 30 dagen voordat wij de schade gaan afhandelen. We wachten bij diefstal 30 dagen omdat de auto mogelijk nog wordt teruggevonden. Wordt de auto binnen deze termijn niet teruggevonden, dan gaat het dossier ter beoordeling naar Aegon. Na goedkeuring van Aegon sturen wij je een Akte van eigendomsoverdracht. Zodra wij de originele akte, door jou ondertekend, retour hebben ontvangen zullen wij gaan uitkeren.

Wordt de auto binnen 30 dagen teruggevonden, dan ben je wettelijk verplicht de auto terug te nemen. Eventuele schade die is ontstaan wordt door ons betaald.

Wordt de auto na 30 dagen teruggevonden, dan mag je zelf bepalen of je de auto terugneemt. Neem je de auto terug, dan moet je eerst het geld terugbetalen dat door ons aan jou is uitgekeerd.

Omdat je door de diefstal geen gebruik kan maken van jouw auto en voor diefstal verzekerd bent, betalen wij een deel van de kosten. Deze vergoeding is afhankelijk van de voorwaarden van jouw autoverzekering:

  • Voorwaarden:
    De vergoeding bedraagt €15,- per dag, met een maximum van 30 dagen. Verzeker je jouw nieuwe auto ook bij onna-onna? Dan geldt de vergoeding van €15,- per dag voor een maximum van 60 dagen.
Wat gebeurt er als mijn auto is beschadigd door vandalisme?

Heb je een WA-Casco verzekering? Dan ben je verzekerd voor zo’n schade. Het heeft alleen wel invloed op jouw premie (terugval in schadevrije jaren). Je weet namelijk niet wie de dader is dus je kunt de schade niet verhalen. In sommige gevallen is het gunstiger om toch zelf de schade te betalen. We kunnen je helpen hierin een goede keuze te maken.

Als de schade door een andere auto is gemaakt, dan kun je de schade verhalen bij het waarborgfonds. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden, wij helpen je natuurlijk graag bij het claimen van jouw schade bij het waarborgfonds. Is de schade niet door een auto veroorzaakt? Dan kun je de schade alleen op jouw eigen verzekering claimen.

Aangifte doen

Ben je slachtoffer of getuige van vandalisme? Meld het altijd bij de politie via 0900-8844, of neem contact op met je gemeente. Zo kunnen zij deze plekken beter in de gaten te houden of andere maatregelen nemen om vandalen af te schrikken. Lees meer >>

 

Wordt mijn premie hoger als ik schade claim?

Heb je een aanrijding gehad en ben je niet schuldig aan de schade? Dan moet de tegenpartij jouw schade betalen. Dat heeft dan ook geen gevolgen voor jouw premie. Heb je een schade die onder de WA+ verzekering valt, dan heeft dat ook geen invloed op jouw premie. Denk hierbij aan ruitschade, diefstal, stormschade of inbraak.

Ben jij wel schuldig aan de schade of kunnen we de schade niet op iemand verhalen (bijvoorbeeld bij vandalisme), dan heeft dat invloed op je premie. Je verliest namelijk schadevrije jaren en gaat dus meer premie betalen. We berekenen je nieuwe maandbedrag aan de hand van de Bonus-malus tabel, te vinden in de polisvoorwaarden van je autoverzekering. Bonus-malus is een ‘ladder’ met betrekking tot je premie. Hoe langer je schadevrij hebt rondgereden hoe hoger je op de ladder komt en hoe meer korting je dus krijgt. Als je op een gegeven moment toch schade maakt, zak je weer een aantal tredes op de bonus-malus ladder.

Voordat je besluit de schade te claimen, kunnen wij voor jou berekenen hoeveel dit is. Dan weet je vooraf waar je aan toe bent en dat is wel zo prettig. In sommige gevallen is het gunstiger om zelf de schade te betalen. We helpen je graag hierin een goede keuze te maken.

Moet er een expert naar mijn schade komen kijken?

Als het nodig is sturen wij een schade expert. Dit hangt af van de omstandigheden en de hoogte van het schadebedrag. Wij kunnen je daarover informeren. Kies je voor onze partnergarages, dan regelt de garage dat zelf. Kies je voor een andere garage? Geen probleem, bel ons dan op 020 820 3650 dan maken wij aan afspraak voor je bij de door jou gekozen garage.

Heb je een WA-verzekering en heb je een schade die je op iemand anders wilt verhalen? Dan regelt de tegenpartij de expert.

Heb ik ook een politierapport nodig?

Als er sprake is van diefstal, (poging tot) inbraak, joyriding, vandalisme of als jouw auto is aangereden door een onbekende dader hebben we ook een proces-verbaal nodig. Ook als je autosleutels zijn gestolen moet je aangifte doen. In de meeste gevallen kun je gewoon via internet aangifte doen. Als je auto is gestolen of als er bij inbraak identiteitspapieren gestolen zijn, moet je aangifte doen op het politiebureau.

Hoe lang duurt het voor ik het schadebedrag terugkrijg?

Wij willen natuurlijk dat je zo snel mogelijk weer zonder schade verder kunt. Daarom hebben wij goede afspraken gemaakt met onze partnergarages. Als je jouw schade daar laat maken, en je bent verzekerd voor de schade, dan heb je er geen omkijken naar. Jouw schade wordt gemaakt, jij krijgt ondertussen een vervangende auto en wij krijgen de rekening. Kies je voor een andere garage? Dan kun je de rekening naar ons opsturen en betalen die natuurlijk we zo snel mogelijk. Ben jij alleen WA verzekerd? Dan moeten we natuurlijk wachten tot de tegenpartij betaalt, maar we helpen je om zo snel mogelijk jouw schade vergoed te krijgen.

Hoe snel wordt mijn auto gerepareerd?

Dit is afhankelijk van de planning van de schadehersteller en de hoogte van het schadebedrag. Als de schade geschat is op meer dan €500,- moet er vaak een expert langskomen. Een expert komt meestal binnen 2 dagen nadat hij de opdracht heeft gekregen. Nadat de expert langs is geweest kun je de auto meteen laten repareren.

Heb je geen expert nodig? Dan kan je de schade direct laten herstellen bij een aangesloten hersteller.

Wat krijg ik vergoed als mijn auto total-loss is?

Nieuwe auto

Heb je de auto nieuw gekocht, is je auto niet ouder dan 36 maanden, en ben je de eerste eigenaar? Dan betalen we bij totaal verlies van jouw auto de waarde van toen je deze kocht.

Tweedehands auto

Heb je de auto tweedehands gekocht en was deze auto maximaal vijf jaar oud bij aankoop? Dan betalen we de eerste twee jaar het bedrag wat jij voor de auto hebt betaald als deze total-loss raakt.

In alle andere gevallen laten we een expert de dagwaarde van jouw auto vaststellen. Omdat dat niet altijd genoeg is om weer dezelfde auto te kunnen kopen tellen we er 10% bij op en keren dat aan jou uit.

Kan ik mijn auto overal laten repareren?

Schade herstellen

Om het herstel van een schade nog plezieriger te laten verlopen hebben we afspraken gemaakt met een select aantal schadeherstelbedrijven door het hele land. Voor het laten herstellen van schades kun je terecht bij de specialisten van A.A.S. Schadeherstel. Je vindt ze eenvoudig op deze pagina.

-Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico (bedrag is afhankelijk van je voorwaarden, zie hieronder)
-Ze komen jouw auto gratis ophalen en weer brengen, waar je ook bent in Nederland
-Je krijgt gratis een vervangende auto tijdens de reparatie
-De rekening gaat naar ons, je hoeft niets voor te schieten
-Je hebt 4 jaar FOCWA-garantie op de reparatie

Ruitschade laten repareren

Heb je alleen ruitschade? Je kunt voor de reparatie terecht bij Kwik-Fit en A.A.S. Schadeherstel, bij deze partnergarages hoef je geen eigen risico te betalen. Deze partijen bieden een uitstekende service, levenslange garantie op de reparatie en sturen ze de rekening direct aan ons door. De dichtstbijzijnde partnergarage vind je hier.

  • Voorwaarden versie december 2015
    Wil je liever naar een andere schadehersteller? Dan bedraagt je eigen risico €500,-. Heb je ruitschade? Dit vergoeden we alleen bij reparatie door aangesloten herstellers.
  • Voorwaarden versie mei 2014
    Wil je liever naar een andere schadehersteller? Dan bedraagt je eigen risico €150,-. Dit eigen risico geldt ook als je besluit naar een ander ruitherstelbedrijf te gaan.
Waar vind ik een aangesloten- of partnergarage?

Om het herstel van een schade nog plezieriger te laten verlopen hebben we afspraken gemaakt met een select aantal schadeherstelbedrijven door het hele land. Je vindt ze eenvoudig op deze pagina.

Daarom kies je voor een partnergarage:

-Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico
-Ze komen jouw auto gratis ophalen en weer brengen, waar je ook bent in Nederland
-Je krijgt gratis een vervangende auto tijdens de reparatie
-De rekening gaat naar ons, je hoeft niets voor te schieten
-Je hebt 4 jaar FOCWA-garantie op de reparatie

 

Pechhulp

Wanneer krijg ik pechhulp?

Heb je pech onderweg? Dan helpen wij je snel weer op weg. Of je nu een lekke band hebt of een haperende motor. Ook als het je eigen schuld is, omdat je bijvoorbeeld ergens met een lege tank staat.

Met de onna-onna pechhulpservice ben je binnen no-time weer op weg. Dag en nacht, ook bij een lekke band en bij pech voor je eigen deur. Voor deze service rekenen we €6,14 per maand (pechhulp in Nederland), of €8,71 per maand (dekking in Europa). Hiermee behoren we tot de voordeligste aanbieders!

Is je prolongatie datum voor 1-3-2017 dan is de pechhulp voor auto’s van 5 jaar of jonger gratis tot je eerstvolgende prolongatie datum. Je ontvangt hier ter zijner tijd nog informatie over.

Heb je nog geen pechhulp? Vraag het dan hier direct aan. Let op: deze aanvullende verzekering heeft een wachttijd van vijf dagen. Dit betekent dat je op z’n vroegst vanaf vijf dagen na aanvraag recht hebt op pechhulp.

Wat moet ik doen als ik pech heb?

Wij staan 24 uur per dag voor je klaar om te helpen bij pech of schade. Je kunt ons altijd bereiken via 020 820 3650, dan zorgen wij ervoor dat er zo snel mogelijk hulp jouw kant op komt. We proberen onze klanten binnen een half uur te helpen.  Slechts in zo’n 10% van de gevallen lukt dat niet. Dat zijn dagen dat het extreem slecht weer is of het erg druk is op de weg.

Geldt de pechhulp ook in het buitenland?

Pechhulp in Nederland en de rest van Europa kan je meeverzekeren . Voor deze service rekenen we €6,14 per maand (pechhulp in Nederland), of €8,71 per maand (dekking in Europa). Hiermee behoren we tot de voordeligste aanbieders!

Is je prolongatie datum voor 1-3-2017 dan is de pechhulp voor auto’s van 5 jaar of jonger gratis tot je eerstvolgende prolongatie datum. Je ontvangt hier ter zijner tijd nog informatie over. Kijk voor jouw dekking op je polisblad.

Krijg ik ook pechhulp in mijn woonplaats?

Klanten die pechhulp Nederland of Europa hebben meeverzekerd worden ook in hun eigen woonplaats geholpen. Bijvoorbeeld als je auto voor de deur niet wil starten.

Hoe vaak mag ik de pechhulp per jaar gebruiken?

Klanten die pechhulp hebben meeverzekerd komen we maximaal zeven keer per jaar helpen. Bij pech binnen je eigen woonplaats doen we dat vijf keer.

Over je auto

Wat is de cataloguswaarde van mijn auto?

De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van je auto die geldt op de datum dat het kenteken is afgegeven. De cataloguswaarde staat vermeld op je polisblad. Bij het omzetten naar de nieuwe autoverzekering is de cataloguswaarde van je auto volgens de meest recente normen bepaald. Het kan daarom voorkomen dat de cataloguswaarde iets hoger of lager is dan voorheen.

Kan ik mijn tweede auto gunstig bij onna-onna verzekeren?

Ja, wij vinden het natuurlijk fijn als je ook jouw tweede auto of de auto van je partner bij ons verzekert.

Heb je een autoverzekering bij onna-onna en heb je nog een andere auto in bezit? Of heeft je partner met wie je samenwoont een auto? Dan kun je deze tweede auto voordelig verzekeren bij onna-onna. Je ontvangt dan bonus-malus korting op basis van dezelfde schadevrije jaren als bij je eerste verzekerde auto. Zo kan je maandelijks besparen op de autoverzekering van je tweede auto.

Bekijk het voorbeeld en de spelregels>>

Welke beveiligingseisen gelden er voor mijn auto?

We stellen minimale beveiligingseisen aan auto’s met een bepaalde cataloguswaarde, omdat deze auto’s gevoeliger zijn voor diefstal. Wij vergoeden geen schade als gevolg van diefstal, joyriding en inbraak op het moment dat de auto onbeheerd is achtergelaten en niet was voorzien van het vereiste anti-diefstalsysteem.

Voorwaarden versie december 2015

  • Auto’s met een cataloguswaarde vanaf € 25.000,- tot € 50.000,- (inclusief opties) 
    • Heb je een Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen Golf, Scirocco, Seat Leon, Honda CRV of een Toyota RAV4 en is deze jonger dan 6 jaar? Dan moet jouw auto met één van de volgende beveiligingssystemen zijn uitgerust: 
      • Startonderbreker met een aparte autorisatie
      • Bearlock
      • SCM/VBV Klasse 3 
      • LoJack
  • Auto’s met een cataloguswaarde tussen 50.000,- tot € 70.000,- (inclusief opties)
    • Is jouw auto jonger dan 6 jaar? Dan moet jouw auto met één van de volgende beveiligingssystemen zijn uitgerust: 
      • Startonderbreker met een aparte autorisatie
      • Bearlock
      • SCM/VBV Klasse 3 
      • LoJack
  • Auto’s met een cataloguswaarde vanaf € 70.000,- (inclusief opties) 
    • Is je auto jonger dan 6 jaar? Dan moet deze met één van de volgende beveiligingssystemen zijn uitgerust:
      • SCM/VBV Klasse 4/5
      • LoJack
    • Is je auto 6 jaar of ouder? Dan moet deze met één van de volgende beveiligingssystemen zijn uitgerust:
      • Startonderbreker met een aparte autorisatie
      • Bearlock
      • SCM/VBV Klasse 3 
      • LoJack
  • Cabrio’s 
    • Voor cabrio’s gelden specifieke vergoedingen, zoals omschreven in de clausules behorende bij je verzekering. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Voorwaarden versie mei 2014

Auto’s met een cataloguswaarde van minder dan € 50.000,- hebben een startonderbreker nodig. Dit systeem zit bijna altijd standaard op de auto. Auto’s met een cataloguswaarde van meer dan € 50.000,-  en cabrio’s tot € 60.000,- hebben een dubbel blokkeersysteem en sabotagebeveiliging nodig.  Voor auto’s met een waarde boven de € 80.000,-  en cabrio’s boven de € 60.000,-  is er hiernaast ook een voertuigvolgsysteem nodig.

Waar vind ik mijn meldcode?

De meldcode vormt samen met het kenteken een unieke combinatie. De code wordt gevormd door de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. De meldcode kan je vinden op je kentekencard. Als je nog een papieren kentekenbewijs hebt kun je de meldcode vinden op het kentekenbewijs deel 1B, onder meldcode of identificatiecode.

Kan ik ook een motor of caravan verzekeren bij onna-onna?

Nee, onna-onna verzekert alleen personenauto’s.

Kan ik ook een auto met grijs kenteken verzekeren bij onna-onna?

Nee, onna-onna verzekert alleen particuliere auto’s

Als iemand anders in mijn auto rijdt, is die dan ook verzekerd?

We vergoeden schades die ontstaan met de auto waarvoor je deze verzekering hebt afgesloten. Deze auto moet op jouw naam staan of op naam van je inwonende partner.

Regelmatige bestuurder

Bij de aanvraag van je verzekering heb je aangegeven dat jij degene bent die het meest in de auto rijdt. We gaan er dus van uit dat jij de ‘regelmatige bestuurder’ bent. Ook anderen die jij toestemming geeft om in de auto (mee) te rijden, zijn verzekerd. We vergoeden niet als de schade ontstond toen iemand in je auto reed zonder jouw toestemming.

Rijdt er vaak iemand anders in jouw auto, of voor een langere periode? Laat het ons dan weten. Dan kunnen we overleggen of jouw verzekering geldig blijft.

Let op: als je jouw auto uitleent en diegene rijdt schade, dan gaat dit ten koste van jouw schadevrije jaren.

Schadevrije jaren

Schadevrije jaren, wat houdt dat precies in?

Ieder jaar waarin je geen schade claimt bij je verzekeraar geldt dit als een schadevrij jaar. Een schadevrij jaar zorgt voor korting op de premie van je verzekering: hoe meer schadevrije jaren je opbouwt, des te meer korting je krijgt op je premie. Dit wordt ook wel no-claim korting genoemd. De hoogte van de onna-onna korting is vastgelegd in de bonus-malus ladder. Deze kun je vinden in de eenvoudige polisvoorwaarden van onna-onna.

Hoe weet ik hoeveel schadevrije jaren ik heb?

Voor ieder jaar dat je geen schade hebt krijg je één schadevrij jaar. Heb je wel een keer schade die jouw schuld is, of die je niet kunt verhalen op iemand anders? Dan verlies je een aantal schadevrije jaren. Het aantal jaren dat je verliest is afhankelijk van je polisvoorwaarden (hieronder meer informatie). Verwar dit niet met de bonus-malus trede, die zegt namelijk niets over jouw schadevrije jaren. Twijfel je? Je kunt jouw verzekeraar altijd even bellen om het aantal schadevrije jaren na te vragen.

  • Voorwaarden versie januari 2016:
    Per schade die je claimt verlies je vijf schadevrije jaren. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Dit omdat de tabel niet verder gaat dan vijftien schadevrije jaren. Declareer je twee schades binnen twaalf maanden? Dan ga je dus tien schadevrije jaren achteruit. Je kunt niet verder terugvallen dan tot -5. NB: Deze regelingen zijn gemaakt door het Verbond van Verzekeraars. Dit betekent dat je bij onna-onna evenveel jaren terugvalt bij schade als bij alle andere verzekeraars in Nederland.
  • Voorwaarden versie mei 2014:
    Per schade die je claimt verlies je vier tot zes schadevrije jaren. Je kan niet verder terugvallen dan tot -4 schadevrije jaren.
Ik wil graag twee auto’s op mijn naam verzekeren, kan ik mijn schadevrije jaren op beide auto’s zetten?

Schadevrije jaren kun je maar op één auto tegelijk gebruiken. We kunnen je op de tweede auto wel dezelfde korting geven als je op de auto met schadevrije jaren hebt. Heb je nog een andere auto in bezit? Of heeft je partner met wie je samenwoont een auto? Dan kun je deze tweede auto voordelig verzekeren bij onna-onna, je ontvangt dan namelijk bonus-malus korting op basis van dezelfde schadevrije jaren als bij je eerste verzekerde auto. Zo kan je maandelijks besparen op de autoverzekering van je tweede auto.

Meer info over je tweede autoverzekering

Hoe komt het dat mijn kortingspercentage is veranderd?

Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Hiermee ontvang je korting op je premie. Dit wordt ook wel no-claim korting genoemd.

De hoogte van je kortingspercentage is vastgelegd in de bonus-malus ladder. Deze ladder hebben we in de nieuwe autoverzekering veranderd. De nieuwe kortingspercentages kun je vinden op pagina 4 van de polisvoorwaarden.

Kan ik schadevrije jaren kwijtraken als ik overstap?

Ja, dit is zeker iets waar je goed op moet letten als je overstapt. Stel je sluit een autoverzekering af op 1 januari en na 2 jaar en 5 maanden stap je over naar een andere verzekeraar. Je hebt het jaar dan nog niet volgemaakt en dan kan het zijn dat een andere verzekeraar deze maanden niet meeneemt. Het jaar begint dan opnieuw te tellen. Je begint dan weer bij 2 jaar en de opgebouwde maanden ben je dan kwijt.

De verzekeraar waar je opzegt zal in Roydata vermelden hoeveel schadevrije jaren je hebt. Roydata is een landelijke database waarin verzekeraars de schadevrije jaren van hun klanten registreren nadat die hun autoverzekering hebben beëindigd. Je nieuwe verzekeraar controleert deze database om te kijken hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd om je kortingspercentage te bepalen.

Vanaf wanneer heb ik een nieuw schadevrij jaar?

Na ieder verzekeringsjaar krijg je een nieuw schadevrij jaar, mits je natuurlijk geen schades hebt gehad. Je ontvangt van ons een nieuwe groene kaart en polisblad, waarop je nieuwe no-claimkorting en nieuwe premie vermeld staan.

Wat is Roy-data?

Roydata is een landelijke database waarin verzekeraars de schadevrije jaren bijhouden. Als jij je verzekering opzegt zet je oude verzekeraar jouw schadevrije jaren in Roy-data. De nieuwe verzekeraar kan ze daar dan weer eenvoudig  uit halen. Zo hoeven we geen papieren meer heen en weer te sturen, makkelijk toch?

Hoe kan ik mijn schadevrije jaren doorgeven?

Wij halen jouw schadevrije jaren uit een landelijk systeem, Roy-data. Je oude verzekeraar zal  je huidige aantal schadevrije jaren in dit systeem zetten. Als je wilt weten hoeveel schadevrije jaren dit zijn, kun je het beste contact opnemen met jouw oude verzekeraar.

Wat betekenen ‘no-claim’ en ‘bonus-malus’?

No-claim, bonus malus, schadevrije jaren – het zijn verschillende termen voor één en dezelfde regeling: dat je korting krijgt op je verzekering, als je een aantal jaren zonder schade hebt gereden. Lees er meer over in de Voorwaarden Autoverzekering onna-onna.

Kan ik een negatief aantal schadevrije jaren hebben?

Ja, als je kort verzekerd bent geweest en al een schade hebt gehad kan dit gebeuren. Het kan ook gebeuren als je meerdere schades hebt gehad. Dit wordt ook wel een malus genoemd. Je hebt dan minder schadevrije jaren opgebouwd dan je hebt verloren door jouw schade(s). Helaas kunnen wij je in dat geval niet verzekeren.

Ik heb vroeger een autoverzekering gehad, kan ik deze schadevrije jaren meenemen?

Schadevrije jaren kunnen worden meegenomen in jouw polis. Jouw vorige verzekeraar geeft de schadevrije jaren af in het systeem Roy-Data, als de jaren niet ouder zijn dan 3 jaar dan kunnen wij de jaren opnemen in de polis.

Ik heb jarenlang schadevrij gereden in een leaseauto, kan ik deze schadevrije jaren gebruiken?

Wij kunnen schadevrije jaren van een leaseauto gebruiken. Natuurlijk willen we daar wel graag een verklaring voor van de leasemaatschappij. Zo’n verklaring kun je gewoon opvragen bij de leasemaatschappij.

Ik heb jarenlang schadevrij in iemand anders auto gereden, kan ik deze schadevrije jaren gebruiken?

Nee, dat kan niet. Schadevrije jaren zijn persoonsgebonden en bouw je alleen op als je op jouw eigen naam een auto verzekerd hebt.

Wijzigingen

Wat zijn de kosten van mijn wijziging?

Eventuele kosten van een wijziging kun je hier vinden.

Kan ik de schorsing van mijn auto online opheffen?

Ja dat kan. Laat je gegevens hier achter en kies voor schorsing opheffen.

Wil je liever bellen? Dat kan ook. Bel dan even tijdens kantooruren met onze klantenservice via 020 820 3650.

Hoe wijzig ik iets in mijn verzekering?

Wijzigingen kun je doorgeven via het contactformulier, via contact@onna-onna.nl of door te bellen met 020-820 3650. Wij sturen je altijd een bevestiging van de wijziging per mail.

Hoe wijzig ik mijn adres?

Ga je binnenkort verhuizen? Je kunt je adreswijziging online doorgeven. Doe dat via dit contactformulier.

Wordt mijn verzekering ieder jaar stilzwijgend verlengd?

Ja, wij laten jouw verzekering ieder jaar automatisch doorlopen, dat is immers wel zo makkelijk. Als we iets veranderen vertellen we je dit natuurlijk eerlijk. Mocht je op willen zeggen, dan kan dat ieder moment.

Ik heb een polis afgesloten maar wil hier toch van afzien, kan dat?

Ja dat kan, je hebt 14 dagen bedenktijd na het afsluiten van de polis. Wij annuleren dan jouw aanvraag en storten eventueel betaalde premie terug. Dat kan natuurlijk niet als je al een schade hebt geclaimd.

Wat is de opzegtermijn van onna-onna?

Vanzelfsprekend vinden we het erg jammer als je bij ons weggaat. Je bent bij onna-onna echter niet gebonden aan een contract, onze verzekeringen zijn dagelijks opzegbaar.

Hoe lang duurt het doorvoeren van een wijzigingen?

onna-onna begrijpt dat je natuurlijk zo snel mogelijk een bevestiging van de wijziging wil ontvangen. Wij proberen je daarom binnen vijf werkdagen een nieuw polisblad toe te sturen.

Hoe geef ik een autowijziging door?

Omdat we voor een autowijziging veel gegevens nodig hebben, kun je het beste even met ons bellen  via 020 820 3650. Natuurlijk mag je ons ook mailen via contact@onna-onna.nl. Zorg er wel voor dat je het kenteken, de meldcode, de startdatum en natuurlijk de dekking die je graag wilt aan ons doorgeeft. Let op, een autowijziging kost € 6,01 incl. assurantiebelasting.

Ik heb mijn auto verkocht, wat moet ik nu doen?

Als je al een nieuwe auto hebt, kunnen we gewoon jouw oude verzekering aanpassen. Neem gerust telefonisch contact met ons op via 020 820 3650 of stuur ons een mail via contact@onna-onna.nl. Vergeet dan niet je meldcode te geven en de gewenste dekking voor de nieuwe auto. De kosten voor het wijzigen van je auto bedragen €8,50 excl. assurantiebelasting.

Heb je nog geen andere auto om te verzekeren, dan kun je de verzekering schorsen of opzeggen:

  • Als je je autoverzekering opschort, dan wordt de verzekering als het ware even bevroren. Zodra je een nieuwe auto koopt, kan je die verzekeren met behoud van schadevrije jaren. En daarmee kun je flink besparen. Je kunt je schorsing online doorgeven.
  • Wil je de verzekering opzeggen? Je kan dit hier doen via het opzegformulier. Ook kun je ons een kopie van het vrijwaringsbewijs van jouw auto sturen. Mocht je teveel premie hebben betaald, dan storten we dat natuurlijk terug. Ook sturen we je een beëindigingspolis als bevestiging.

Over onna-onna

Algemeen

Hoe sluit ik een verzekering van onna-onna af?

Vanaf 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om een nieuwe verzekering af te sluiten bij onna-onna.

Op 1 oktober 2017 gaat de klantbediening van de onna-onna fiets- en pakketverzekering over naar een andere tussenpersoon, namelijk ProRisk. Vanaf 1 oktober 2017 kan je daar een nieuwe verzekering afsluiten. Lees meer over ProRisk op deze pagina

Per 1 november 2017 verhuizen wij met al onze autoverzekerden naar onze grote broer Aegon in Den Haag. Meer weten? Lees het hier!

Ben je al klant bij ons en wil je een vraag stellen, tweede autoverzekering afsluiten of een wijziging doorvoeren? Dit kan natuurlijk! Voor wijzigingen gebruik je heel snel en simpel ons webformulier. Voor overige vragen of het afsluiten van je tweede onna-onna autoverzekering kan je ons altijd bellen of mailen.

Hoe kan ik onna-onna bereiken?

onna-onna is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar voor ongevallen- of pechhulp via 020 820 3650 of vanuit het buitenland via +31 (0)20 820 3650. Wij beantwoorden jouw vragen ook graag per mail via contact@onna-onna.nl of voor vragen over schade via schade@onna-onna.nl.

Fiets- en pakketverzekering

De klantbediening van de onna-onna fiets- en pakketverzekering gaat vanaf 1 oktober 2017 over naar een andere tussenpersoon, namelijk ProRisk (pakketverzekering is de verzamelnaam voor de onna-onna inboedel-, opstal-, doorlopende reis-, aansprakelijkheids- en gezinsongevallenverzekering). Openingstijden: 

  • Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur, via tel: 085-0703101, of per mail: info@prorisk.nl. 

Autoverzekering

De klantbediening van de onna-onna autoverzekering wordt per 1 november 2017 overgenomen door Aegon. De klantenservice van Aegon is telefonisch bereikbaar op 088 344 12 34. Openingstijden: 

  • Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00 uur
  • Zaterdag van 09.00 tot 13.00 uur.

Ook kan je Aegon bereiken per mail, chat of WhatsApp.

Schriftelijke post kan gestuurd worden naar: Aegon Schadeverzekering N.V., Postbus 6, 2501 AC  Den Haag. 

 

Hoe stap ik over naar onna-onna?

Per 1 juli 2017 is het niet meer mogelijk om een nieuwe auto-, fiets- of pakketverzekering af te sluiten bij onna-onna.

  • Per 1 november 2017 verhuizen wij met al onze autoverzekerden naar Aegon in Den Haag. Lees meer.
  • De klantbediening van de onna-onna fiets- en pakketverzekering  (de onna-onna inboedel-, opstal-, doorlopende reis-, aansprakelijkheids- en gezinsongevallenverzekering) gaan vanaf 1 oktober 2017 over naar een andere tussenpersoon, namelijk ProRisk. Lees meer.
Mag ik me als man ook bij onna-onna verzekeren?

Ja, dat mag. We hebben de verzekering volledig afgestemd op de wensen van vrouwen. Maar als je je als man prettig voelt bij onna-onna ben je ook van harte welkom. De premie is overigens voor mannen en vrouwen gelijk.

Wat moet ik doen als ik een klacht heb?

Heb je een klacht of ben je het oneens met een beslissing van een onna-onna medewerker? Neem dan contact op met onna-onna, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Wij bellen je altijd binnen 2 dagen, zodat je weet dat jouw klacht ons bereikt heeft. Daarna krijg je zo spoedig mogelijk, maar altijd binnen 2 weken, een inhoudelijke reactie op jouw klacht.

Wanneer je het niet eens bent met onze reactie, kun je jouw klacht altijd nog voorleggen aan het KiFiD. Dit is een onafhankelijk instituut, waar wij als dienstverlener bij aangesloten zijn. Ons inschrijvingsnummer bij het KiFiD is 300013420.

KiFiD
Postbus 93257
2509 AG Den Haag

0900 355 2248

info@kifid.nl
www.kifid.nl

Ook kun je jouw klacht aan de Nederlandse rechter voorleggen.

Waar kan ik de polisvoorwaarden vinden?

Je kunt alle polisvoorwaarden van onze producten op deze pagina bekijken en downloaden.

Hoe zorgt onna-onna ervoor dat mijn persoonlijke gegevens veilig blijven?

onna-onna gaat zeer zorgvuldig met jouw gegevens om. Zo worden ze bijvoorbeeld niet aan derden verstrekt. Ook zorgen we ervoor dat jouw gegevens binnen onze systemen altijd veilig worden opgeslagen.

Betalingen

Wat is het rekeningnummer van onna-onna?

Heb je een autoverzekering bij onna onna?

Bij het afsluiten van je autoverzekering geef je Aegon toestemming om de premie automatisch van je rekening af te schrijven (automatische incasso). De premie wordt aan het begin van de periode waarvoor je premie betaalt afgeschreven. Het bijbehorende rekeningnummer van Aegon is: Aegon Nederland NV, NL56ABNA0511544669. Vermeld bij een handmatige betaling ook altijd even je polisnummer.

Heb je een fietsverzekering, woonpakketverzekering, doorlopende reisverzekering, gezinsongevallen verzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bij onna onna?

De klantbediening van de onna-onna fiets- en pakketverzekering is vanaf 1 oktober 2017 overgedragen naar een andere tussenpersoon, namelijk ProRisk (pakketverzekering is de verzamelnaam voor de onna-onna inboedel-, opstal-, doorlopende reis-, aansprakelijkheids- en gezinsongevallenverzekering). 

Vanaf 1 oktober 2017 wordt jouw premie nog automatisch van hetzelfde rekeningnummer afgeschreven: NL30ABNA0452953839 te Drachten. De naam van deze rekening zal veranderen van onna-onna naar ProRisk. Tip: vermeld bij een handmatige betaling altijd even je eigen polisnummer.

Wanneer wordt mijn premie afgeschreven?

Heb je een autoverzekering bij onna-onna?

Valt de ingangsdatum van jouw verzekering tussen de 1e t/m 15e van de maand, dan wordt jouw premie op de 1e dag van de maand afgeschreven. Als de ingangsdatum van jouw verzekering tussen de 16e – 31e van de maand ligt, dan wordt jouw premie op de 15e dag van de maand afgeschreven. Let op: de allereerste afschrijving kan op een ander moment plaatsvinden.

Betaal je per kwartaal of per jaar? Dan wordt de premie aan het begin van deze periode afgeschreven.

Heb je een fietsverzekering, woonpakketverzekering, doorlopende reisverzekering, gezinsongevallenverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bij onna-onna?

Je premie wordt aan het begin van de maand via een automatische incasso afgeschreven. Betaal je per kwartaal of per jaar? Dan wordt de premie aan het begin van deze periode afgeschreven.

 

Krijg ik geld terug als ik de onna-onna verzekering opzeg?

Als je teveel premie hebt betaald krijg je dat natuurlijk terug.

onna-onna, vriendinnetjes van Aegon